بی عدالتی نو ظهور ( تاکسی اینترنتی )

چند سالی هست که استارت آپ های مسافر بری یا همان تاکسی اینترنتی در ایران پایه ریزی و اجرا شده اند که کپی برداری ( بومی سازی ) از نمونه اصلی آنها در کشور های پیشرفته غربی می باشد.
همانطور که میدانید از هر تکنولوژی میتوان بصورت سالم، بجا و عدالت گونه بهره برداری کرد. اما متاسفانه در اکثر موارد بشر استفاده هایی نابجا و خارج از کنترل از ابزار های ساخت خود انجام می دهد. خواه با وضع قوانین و به صورت قانونی خواه به صورت نانوشته و غیر قانونی از ابزار مورد نظر استفاده نابجا و غیر عادلانه می شود!
متاسفانه ریشه اکثر بی عدالتی ها از گذشته های دور تا اکنون که منتهی به ابزار های نو ظهور گردیده، تفکر استعماری است. تفکری که استارت آپ های نو ظهور دانسته و یا نا دانسته به آن دامن میزنند و به عبارتی بردگی مدرن و یا استعمار نو را به بار می آورند.
" استعمار نو، به روشهایی گفته میشود که پس از دوران استعمار کهن، برای تسلط اقتصادی و سیاسی بر کشورها و بهره گرفتن از آنها بکار گرفته میشود و به نوعی معادل با امپریالیسم است. همگام با تحولات پس از جنگ جهانی دوم و سلب امکان استعمار کشورها بصورت مستقیم و مستعمره، سیاستهای جدیدی تحت عنوان استعمار نو بکار گرفته شد و شیوههای استعمار کلاسیک به کار خود پایان داد. این روش، شامل شیوههایی چون تکمحصولی کردن کشورهای جهان سوم، سرمایهگذاریهای خارجی توسط کشورهای ثروتمند و غیره میشود. روش «نو استعماری» سبب میشود که کشورهای ضعیف با وجود استقلال سیاسی حقیقی یا ظاهری، همچنان در مراحل اولیهٔ رشد اقتصادی در جا بزنند یا حتی عقب بروند، و در مقابل، کشورهای پیشرفته از بهرهبرداری منابع آنها و از راه دادوستد اقتصادی سودهای کلان بدست آورند. "
با این توصیف ، سوالی که در ذهن شکل می گیرد این است که: چاره این بی عدالتی های نوظهور چیست ؟ چگونه اجتماعات استقلال طلب و آزادی خواه می توانند از این نوع استعمار رهایی یابند و به عدالت اجتماعی برسند ؟
"گجت نیوز" در مقاله ای اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی به درآمد پایین و نداشتن بیمه را پیش کشیده است، که ناگفته پیداست این اعتراضات برای پایان دادن به بی عدالتی اجتماعی نو ظهور صورت گرفته است. این سایت در پایان مقاله خود که به آژانس های اینترنتی پرداخته است چنین عنوان می کند:
"البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که درخواست افزایش قیمت خدمات و کالاها، تنها منحصر به رانندگان اسنپ و تپسی نیست. در شرایط اقتصاد نابسامان ایران که ثبات شرایط وجود ندارد، تمامی کسب و کارها با تراز کردن درآمد و هزینههایشان دچار مشکل شدهاند. این موضوع در حالی رخ میدهد که قدرت خرید مصرف کنندگان هم ضلع سوم این ماجراست که سقف افزایش قیمتها را محدود کرده و صاحبان کسب و کارها را با یک معادله پیچیده روبرو میکند. از سوی دیگر، درآمد شرکت های اسنپ و تپسی شفاف نیست و این شرکتها به دلیل نامشخصی از پرداخت مالیات معاف هستند."
در کل، از هر ظلع و طرف بخواهیم به موضوع بنگریم به پاسخی جز اجرای عدالت اجتماعی از سوی سه قوه نخواهیم رسید. همانطور که بر همگان روشن شده اجرای عدالت از سوی دولت دچار نقص های فراوانی است. مجلس که حلقه تاثیر گذار رای مردم است، در حذف قوانین استکباری در خوف و رجا قرار گرفته! شاید برخورد با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه چاره نباشد، اما به طور حتم مرحم خواهد بود.
با رشد اقتصاد دیجیتالی، مفاسد اقتصادی پیچیده ای در پدیده های نو ظهور دیجیتال به سرعت در حال شکل گیری است. رانت دیجیتالی، دور زدن قوانین دیجیتالی، نادیده گرفتن حق شهروندی، خاک خوردن قانون کار، تضاد قوانین با هم، اجرای نابسامان قوانین موجود و عوامل بیشمار دیگر چالش های جامعه کنونی می باشد. همه باید هوشیار باشند تا جامعه استقلال طلب، آزادی خواه و شرع محور از مسیر اصلی خود خارج نشود و مطالبات به حق را با حفظ استقلال و امنیت خواستار شد.
خوش آمدید